loading...

خريد و فروش آهن آلات

بازدید : 486
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

معرفي تيرآهن و انواع آن

تيرآهن يك پروفيل شناخته شده با سطح مقطعي به شكل I و H است كه از آلياژهاي مختلف فولادي ساخته شده؛ از اين محصول به طور گسترده در ساخت ساختمان استفاده مي‌شود به طوري كه ساختمان‌هاي اسكلت فلزي بدون اين پروفيل وجود خارجي نخواهند داشت. وظيفه اصلي اين نوع از پروفيل در سازه‌ها، تحمل و انتقال بار وارده بر ساختمان است، همچنين از آن در طراحي ستون، خرپا و تيرها به عنوان بهترين گزينه استفاده مي‌كنند. اين پروفيل از دو بخش بال و جان تشكيل شده است، بخش اصلي و مياني تيرآهن را جان تيرآهن و به لبه‌ها و كناره‌هاي آن بال تيرآهن مي‌گويند. حجم بالا استفاده از اين محصول باعث شده قيمت تيرآهن يكي از عوامل تعيين كننده در قيمت تمام شده ساختمان باشد.

تير آهن ها بر اساس نسبت بال‌ها و عرض آن‌ها به دسته‌هاي مختلفي تقسيم مي‌شوند. تيرآهن مهمترين نوع پروفيل‌هاي ساختماني است كه به سه صورت معمولي( IPE) استاندارد اروپا و ايران، (INP) استاندارد چين و روسيه و (IPB) بال پهن وجود دارد. تيرآهن معمولي به ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ ميليمتر عرضه مي‌شود و مورد استفاده آن در ستون‌ها، خرپاها، نعل درگاه‌ها، بيم‌ها در پوشش سقف‌ها و پل‌هاي لانه زنبوري مي‌باشد. تيرآهن IPE و INP به ارتفاع ۸۰-۶۰۰ ميليمتر و تيرآهن IPB به ارتفاع ۱۰۰-۱۰۰۰ ميليمتر توليد مي شود. كاربرد تيرآهن در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تير در پوشش سقف ها و پل هاي لانه زنبوري استفاده مي شود.

شناخت تيرآهن و انواع آن

مزاياي استفاده از تيرآهن

  1. بعد از اتمام سازه امكان توسعه وجود دارد.
  2. اتصال چندين قطعه به يكديگر را امكان‌پذير مي‌كند.
  3. قطعاتي مي‌باشند كه به صورت پيش ساخته در كارخانه‌ها هستند.
  4. اجرا و نصب آن سرعت بالايي دارد.
  5. در ارتفاع‌هاي زياد كاربرد فراواني دارند.

معرفي تيرآهن و انواع آن

معايب استفاده از تيرآهن

  1. خوردگي فلزات در برابر عوامل خارجي: قطعات فلزي استفاده شده در ساختمان‌ها در برابر شرايط جوي از خود واكنش نشان مي‌دهند همين امر سبب كاهش ابعاد قطعات فلزي مي‌شود، بنابراين با افزايش مخارجِ محافظت و نگهداري ساختمان روبه رو خواهيم شد.
  2. تمايل قطعات فلزي به كمانش: تمايل قطعات فلزي به كمانش به عنوان يك نقطعه ضعف براي اين محصولات به شمار مي‌آيد.
  3. اتصال نامناسب قطعات: اتصال قطعات فلزي به يكديگر به طور معمول با پرچ و پيچ صورت مي‌گيرد. اما در كشور ما اغلب اتصالات با جوش است، از سويي به دليل عدم مهارت جوشكاران و عدم كنترل توسط مهندسين ناظر، بعدها با مشكلاتي روبه‌رو خواهد شد.

بازدید : 747
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

تيرآهن لانه زنبوري

براي اينكه تيرآهن بتواند لنگر خمشي را به ميزان بيشتري تحمل كند جان آن را به شكل ذوزنقه برش مي‌دهند و مانند شكل زير آنها را هم جوش مي‌زنند كه به آن تيرآهن لانه زنبوري گفته مي‌شود. اين نوع داراي حفره‌‌هاي تو خالي در طول جان مي‌باشد كه اين امر باعث گرديده مشابه لانه‌ زنبور جلوه دهد. دليل نامگذاري تيرهاي لانه زنبوري، شكل گيري اين تيرها پس از عمليات بريدن، دوباره جوش دادن و تكميل پروفيل است. اين گونه تيرها در طول خود داراي حفره‌هاي توخالي در جان هستند كه به لانه زنبور شبيه است. به همين‌ سبب به اين گونه تيرها لانه زنبوري مي‌گويند. هدف از ساخت تيرهاي لانه زنبوري‌ اين است كه تير بتواند ممان خمشي بيشتري را با خيز نسبتاً كم‌، همچنين وزن كمتر در مقايسه با تير نورد شده مشابه‌، تحمل كند.

تيرآهن لانه زنبوري

مزاياي تيرآهن لانه زنبوري:

وزن سبك‌تري دارند بنابراين از نظر اقتصادي به صرفه‌تر هستند. با تبديل تير آهن معمولي به تير آهن لانه زنبوري‌، در نتيجه تيري با ارتفاع بيشتر‌، قوي‌تير و هم وزن تير اصلي حاصل مي‌شود. از فضاهاي ايجاد شده (حفره‌ها) در جان تير مي‌توان لوله‌هاي تاسيساتي و برق را عبور داد. در ساختن تير لانه زنبوري، منجر به افزايش ارتفاع تير مي‌شود. بايد استاندارد كاملاً رعايت شود. در غير اين صورت خطر خراب شدن تير زير بار وارده شده حتمي است. بيشترين مزيت تيرهاي لانه زنبوري كه در حقيقت مقطعي غير فشرده است، در مقايسه با ساير مقاطع استاندارد (فشرده)، ايجاد ممان اينرسي نسبتاً خوب آن حول محور قوي تير (X) است كه به سبب ايجاد فاصله بال‌ها از محور خنثي و افزايش ارتفاع تير است. بنابراين مقاومت خمشي تير ‌‌افزايش يافته‌، همچنين سختي آن نيز بيشتر مي‌شود. حتي اين كاهش وزن در تيرها، باعث كاهش وزن مرده ساختمان خواهد شد. در نتيجه آن‌، بار كمتري به عناصر اصلي سازه، خصوصاً ستون‌ها وارد خواهد شد. از سوي ديگر بهينه‌ترين وضعيت در طراحي سازه‌ها، اقتصادي بودن آن است كه در تيرهاي لانه زنبوري به دليل آن كه مقطع هر تير به صورت زاويه دار (زيگ زاگ)، توسط دستگاه برش بريده مي‌شود، با جابجايي دو قسمت آن، نسبت به هم، تير به صورت لانه زنبوري در خواهد آمد .صرفه جويي نسبي در مصرف فولاد صورت خواهد گرفت. از لحاظ تاسيسات ساختمان نيز‌، اين گونه تيرها مورد استقبال قرار مي‌گيرند. زيرا كه مي‌توان از فضاهاي خالي در جان تير براي عبور لوله‌هاي تاسيسات ‌يا كابل‌هاي برق استفاده نمود. اين موضوع يكي از نقاط قوت منحصر به فرد اين گونه تيرها است .تيرهاي لانه زنبوري به ميزان چشمگيري از ارتفاع سقف مي‌كاهند.

تيرآهن لانه زنبوري

معايب تيرآهن لانه زنبوري:

از جمله معايب تير لانه زنبوري وجود حفره هاي آن است كه نميتواند تنش هاي برشي را در محل تكيه گاه هاي پل به ستون يا اتصال تير آهن تودلي به پل لانه زنبوري تحمل كند. بنابراين براي رفع اين عيب اقدام به پر كردن بعضي از اين حفره ها با ورق فلزي و جوش ميكنند تا اتصال فرعي پل به ستون يا تير فرعي به پل به درستي انجام شود. تير لانه زنبوري در ساختمان اسكلت فلزي ميتواند به صورت پل فقط در يك دهانه يا به صورت پل ممتد به كار رود. به دليل وجود حفره‌ها در جان آن مقاومت برشي در محل اتصال پل به ستون‌ها كاهش مي‌يابد، به منظور پر كردن اين حفره‌ها گاه از ورق‌هاي فلزي استفاده مي‌كنند. جوشكاري سرتاسري به منظور يكپارچه كردن

محاسبه تيرآهن لانه زنبوري :

روش تهيه تير هاي لانه زنبوري از اين قرار است كه ابتدا در روي جان تير آهن نورد شده با استفاده از الگو كه به صورت ۵ شش ضلعي از ورق آهن سفيد يك ميليمتري (شابلن) با توجه به استاندارد ساخته شده خط مي گردد سپس تير آهن را روي يك شاسي افقي با زدن تك خال جوش در نقاط مختلف براي جلوگيري از تاب برداشتن قرار ميدهند. آنگاه با استفاده از دستگاه برش (برنول) در امتداد خط منكسر اقدام به برش ميكنند تا پروفيل به دو قسمت بالا و پائين تقسيم شود. حال اگر قسمت بالا را به اندازه يك دندانه جابجا كنيم و دندانه هاي قسمت بالا و پائين را به دقت مقابل هم قرار دهيم و از دو طرف كارگر ماهر آن را جوشكاري كنند با استفاده از جوش قوسي نيمه اتوماتيك براي اتصال دو نيمه بريده شده، يك جوش خوب بي عيب سريع و مقرون به صرفه بدست خواهد آمد.
تير ساخته شده در محل تكيه گاه ها با توجه به حفره هاي خالي آن در مقابل تنش هاي برشي ضعيف ميشود. براي جبران اين نقيصه با توجه به منحني نيروي برشي نيز به پر كردن حفره ها با ورق هاي تقويتي اقدام ميكنيد.

روش محاسبه تيرآهن لانه زنبوري

بازدید : 485
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

آشنايي با ورق گالوانيزه و انواع آن

در صنعت فولاد به ورق هاي فولادي كه توسط لايه روي جهت جلوگيري از خوردگي محصول پوشانده شده باشند ورق گالوانيزه گفته مي شود. از موارد كاربرد اين ورق مي توان به لوله سازي، لوازم خانگي؛ ادوات كشاورزي و ساخت قفسه اشاره كرد. به دليل تنوع زياد اين محصول و تفاوت كيفيت كالاي كارخانجات داخلي و همچنين ورق هاي وارداتي؛ خريد ورق گالوانيزه براي مشتريان اين محصول گاها دشوار مي باشد. در ادامه تعدادي از نكات مهم در خصوص اين محصول كه پيش از خريد لازم است بدانيد آورده شده است.در صنعت براي توليد ورق گالوانيزه از ورق سرد يا ورق روغني استفاده مي شود. پس ورق گالوانيزه همان ورق سرد يا ورق روغني است كه در طي عمليات ويژه اي يك لايه سطحي از پوشش روي بر روي ورق گالوانيزه قرار مي گيرد. به ميزان پوشش روي قرار گرفته شده بر روي دو سطح ورق گالوانيزه به اصطلاح كوتينگ ورق گفته مي شود و واحد اندازه گيري كوتينگ در صنعت gr/m2 مي باشد. بالا بودن درصد كوتينگ در ورق هاي گالوانيزه به معني بالا بودن مقاومت آنها در برابر عواملي همچون خوردگي و زنگ زدگي است. در واقع پوشش فلز سطحي همانند سپري از خوردگي و زنگ زدگي ورق زيرين جلوگيري مي كند.

ورق گالوانيزه و انواع آن

سه فاكتور مهم در دسته بندي ورق هاي فولادي تاثير دارد كه شامل:

- فاكتور مهم استاندارد هاي روز در سطح جهاني

- انواع روش هاي توليد ورق گالوانيزه

- مواد اوليه مورد استفاده براي انواع محصولات فولادي

ورق گالوانيزه و انواع آن

براي توليد محصولات فولادي به طور كلي از آهن و فولاد يا فلزات ديگر به صورت شمش استفاده مي شود، محصول نهايي توليدات فولادي با توجه به كاربرد آن در صنايع گوناگون به صورت ورق، كلاف و ميلگرد است. ويژگي منحصر بفرد كلاف هاي فولادي نسبت به ساير محصولات فولادي جا دادن مقدار زيادي از محصولات فولادي در فضاي كم است. محصولات گالوانيزه به طور كلي به دو صورت ورق يا sheet و كلاف يا رول وارد بازار مصرف مي شوند. اندازه پوشش گالوانيزه بر روي آهن و ساير مقاطع فولادي متفاوت است. كه براساس جرم پوشش روي تعيين مي شود كه امكان دارد از ۱۰۰ تا ۳۵۰ گرم بر متر مربع باشد . مصارف ورق گالوانيزه بيشتر در مواردي است كه ورق در معرض رطوبت قرار داشته و امكان خوردگي و زنگ زدن ورق وجود دارد. مثلا در پوشش سقف هاي شيرواني، گلخانه ها و پوشش هاي بيروني ساختمان ها بيشتر از اين ورق ها استفاده مي شود. ورق هاي گالوانيزه، رنگي در ساخت ساندوبچ پانل ها كاربردهاي زيادي دارند و همواره بر روي كيفيت پانل ها نيز تاثير مي گذارد .

بازدید : 547
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

انواع توليدات حاصل از ورق گالوانيزه

همان طور كه قبلا اشاره شد در توليد ورق گالوانيزه از ورق روغني و يا ورق سرد استفاده مي شود، خود ورق گالوانيزه در توليد محصولات زير كاربرد دارد.

1- ورق گالوانيزه رنگي

2- ورق گالوانيزه شيرواني

3- ورق گالوانيزه طرح سينوسي

4- ورق گالوانيزه طرح ذوزنقه اي

ورق گالوانيزه رنگي

يكي از محصولات پركاربرد از ورق هاي گالوانيزه است كه در طي فرآيند ويژه ايي رنگ آميزي مي­شود. براي ساخت و توليد انواع محصولات و قطعات از پيش ساخته شده مانند، ديوار و سقف كاذب و در توليد انواع سقف شيرواني به صورت سينوسي و ذوزنقه اي. در رنگ آميزي ورق گالوانيزه و توليد ورق گالوانيزه رنگي از استاندارد رال بهره مي برند. اين استاندارد داراي 16 رنگ شامل، قهوه اي سوخته، قهوه اي رنگ سفال، صورتي، نارنجي، قرمز، قرمز گوجه اي، زرد، زرد ليمويي، سبز چمني، سبز تيره، سفيد يخچالي، كرم، آبي نيساني، آبي كاربني، بنفش مي باشد.

ورق گالوانيزه رنگي

ورق گالوانيزه شيرواني

از گذشته تا به كنون در مناطقي كه ميزان بارندگي در فصول سال زياد است از پوشش سقف شيرواني جهت محافظت از بنا استفاده مي نموده اند. اين نوع سقف ها در واقع ورق هاي گالوانيزه اي هستند كه در طي فرآيند هاي ويژه اي فرم دار و رنگ آميزي مي شوند. به علت استفاده از ورق هاي گالوانيزه در ساخت سقف هاي كاذب داراي مقاومت بالا در برابر زنگ زدگي و خوردگي است، همچنين قيمت سقف شيرواني در ارتباط مستقيم با قيمت ورق گالوانيزه شيرواني است. به طور كلي در ساخت سقف شيرواني از ورق هاي گالوانيزه و ورق هاي گالوانيزه رنگي استفاده مي شود و به صورت فرم هاي ذوزنقه اي، سينوسي، طرح سفال و نوع شادولاين توليد مي گردد.

ورق گالوانيزه شيرواني

ورق گالوانيزه سينوسي

يكي از قديمي ترين روش­هاي فرم دهي ورق گالوانيزه مدل سينوسي است و به دليل شباهت آن به موج­هاي مدور و دايره­اي اين گونه نام گذاري شده است. ورق سينوسي بيشتر، جهت ساخت سقف­هاي شيرواني منازل و گارگاه­ها استفاده مي­گردد. معمولا در ساخت اين نوع ورق از پايه­اي آهني استفاده ي­شود تا از آن در برابر زنگ زدگي و پوسيدگي محافظت كند. مدل سينوسي ديوارها و سقف ها را به خوبي مي­پوشاند ولي مقاومت نسبتا پاييني دارد، دقت داشته باشيد از اين مدل در مكان ­هايي با رطوبت و بارش زياد استفاده نكنيد.

ورقه گالوانيزه سينوسي

ورق گالوانيزه ذوزنقه اي

بالاترين مقاومت در انواع ورق­هاي گالوانيزه مربوط به فرم ذوزنقه­اي مي­باشد. ولي براي پوشش ديوارها و سقف­ها كارايي پايين تري نسبت به مدل­هاي ديگر دارد. اين مدل گزينه مناسبي براي مكان­هاي با آب و هواي مرطوب و شرجي است.

ورقه گالوانيزه ذوزنقه اي

انواع كاربرد ورق گالوانيزه در صنايع گوناگون:

ورق هاي گالوانيزه به علت مقاومت بالا و طول عمر مفيد در صنايع گوناگوني استفاده مي شود، صنايعي مانند:

1- صنعت ساختمان سازي: سقف عرشه فولادي و سقف شيرواني

2- صنعت لوازم ساختماني: كابينت، يخچال و كولر

3- صنعت اتومبيل: قطعات و لوازم داخلي و بدنه

4- صنعت ماشين آلات

ويژگي هاي منحصر بفرد ورق گالوانيزه:

1- هزينه توليد كم: فرآيند توليد ورق گالوانيزه نسبت به ساير روش هاي توليد ورق هاي فولادي داراي هزينه ي كمتري است در نتيجه قيمت تمام شده ورق گالوانيزه بسيار كمتر است.
2- صرفه اقتصادي: هم هزينه توليد و هم هزينه نگهداري ورق هاي گالوانيزه بسيار پايين است.
3- طول عمر مفيد: به علت پوشش سطحي محافظ بر سطح فلز داراي طول عمر مفيد است.
4- مطابق با استانداردهاي روز جهاني
5- پركاربرد و عدم نياز به فرآيندهاي آماده سازي است.
6- مقاومت بالا در برابر عوامل محيطي مخرب در تمامي سطوح ورق

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 19
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 87
  • بازدید سال : 350
  • بازدید کلی : 4847
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه